JAK DZIAŁA KOMPRESOR KLIMATYZACJI W TWOIM SAMOCHODZIE? PROSEKTORIUM PROFESORA.

Siemano Dzisiaj w dużym skrócie omawiam działanie układu klimatyzacji w typowym samochodzie, oraz pokazuję budowę typowego kompresora.Zajrzymy do wnętrza tego ustrojstwa oraz postaram się wytłumaczyć Wam jak działa. Purystów językowych informuję że Vlogi są robione w języku potocznym, nie czytam tego z książki ani nie piszę sobie scenariuszy! Zapraszam do dyskusji w komentarzach! Pozdro! Pozostałe odcinki prosektorium https .
- Dzień dobry Panie Krzysztofie, pozwolę sobie na sprostowanie i uzupełnienie kilku informacji z racji wykonywania zawodu związanego z naprawą kompresorów do klimatyzacji. Płytka sterująca o której Pan wspomina to płyta wału korbowego (crankshaft plate) potocznie nazywana krzywka. Kolejną ważną informacją, której zabrakło to smarowanie wału korbowego i pozostałych elementów kompresora podczas pracy. Każdy kompresor czy to z wydzieloną komorą jak ten CVC czy bez wydzielonej komory (przelotowe) jak wspomniane typu scroll lub wirnikowe oraz niektóre tłokowe jak Denso 10S15/17/20 czy 10PA15/17/20 lub bardzo popularne fordowskie i koreańskie FS10 , HS15/18 potrzebują właściwy olej. Oleje dzielimy na syntetyczne PAG o trzech różnych lepkościach ISO 46 , 100 i 150 który jest mocno higroskopijny (dlatego w układzie jest osuszacz który wyłapuje resztki wilgoci ) lub POE który jest dielektryczny dedykowany do układów z kompresorami elektrycznymi oraz gdzie są montowane elementy miedziane. Wracając do smarowania podzespołów kompresora, olej podczas pracy kompresora jest rozbryzgiwany po całej komorze wału korbowego, a te zgrubienia wału korbowego to nie ciężarki a przeciwwagi odpowiedzialne za wyważenie wału korbowego. Dodatkową rolą tych przeciwwag jest rozchlapywanie oleju po całej komorze tak aby spływał po ściankach i docierał za pomocą kanalików w pokrywie przedniej do uszczelnienia wału i łożyska igiełkowego lub tulei ślizgowej (FS10 , HS15/18). Dodatkowo kompresory mają kanały w wale lub w cylindrach za pomocą których dozują olej do układu, zgodnie z procedurami serwisowymi kompresor jest zasobnikiem oleju dla całego układu i kupując nowy kompresor od producenta dostajemy go zalanego już olejem w ilości maksymalnej do dedykowanego układu. Podczas pracy kompresor nadmiar oleju dozuje do poziomu kanalików zostawiając w sobie zazwyczaj około 45 do 55% ilości oleju na cały układ. Na tłokach nie ma farby to jest powłoka wykonana z dwusiarczku molibdenu która ma za zadanie chronić przed tarciem aluminium o aluminium , w tym CVC jest dodatkowo pierścień teflonowy ale w innych kompresorach nie ma takiego pierścienia a jego rolę pełni połączenie tej powłoki z właściwą lepkością oleju, który uszczelnia przestrzeń pomiędzy cylindrem a tłokiem. Wiele osób zapomina że podczas pracy olej bardzo dobrze się miesza z czynnikiem tworząc jednorodną mieszaninę, która jak jest nieszczelność wycieka razem powodując ubytek nie tylko czynnika ale i oleju przez co dochodzi do uszkodzeń kompresora i jego zacierania się. Panie Krzysztofie służę pomocą i dodatkowymi informacjami odnośnie układów klimatyzacji i budowy kompresorów, których u mnie w pracy jest pod dostatkiem. PS. wirnikowe są bardzo popularne i stosowane do tej pory nie tylko w starych BMW ale np w Subaru, Fiat, Mazda.
- A może też tu warto wejść bespokeglass.pl, jak dla mnie ok.
- Czlowiek sie uczy cale zycie
- Świetny materiał Panie Kris, tytuł Professor sałużony, a to zobowiązuje 😁 Dzięki za poświęcony czas i pracę którą w to zainwestowałeś. Inne Łyse Miśki mogą się od Ciebie uczyć przekazywania wiedzy. Pozdro!
- Czyli jeśli mam dźwięk tarcia na wyłączonej sprężarce a jak jest włączona to dźwięk ustaje to co to może być za element (ibiza 4 6j 2012 1.2 tdi)
- zrób materiał o tym jak to jest z tą turbospreżarką po zakończeniu pracy rozgrzanego silnika, Gasiś silnik od razu czy po pewnym czasie. PRAWDA CZY BLEW
- Bardzo dobry Ciekawy materiał Pozdrawiam cię kolego po fachu oby tak dalej
- Super
- Super tłumaczysz
- Bardzo fajny film, ale od początku:
Housing (obudowa) kompresora to front housing/ cylinder block / head (ta Twoja dupka :).
Cała obudowa skręcona jest Flange Boltami (śruby kołnierzowe; Twoimi długimi śrubami).
Z Frontu wychodzi Ci Shaft Rotor (Twój główny wałek), na nim jest Core (elekro rdzeń lub tak, jak Ty nazwałeś), Pulley (koło pasowe), a na nim TLK lub armatura - zależnie do jakiej marki auta (Twoja tarcza sprzęgła). Na Shaft Rotorze masz wewnątrz Return Spring - ta krótka sprężyna, odpowiadająca za powrót Swash Plate-a do początkowej pozycji. Potem masz wspomniany Swash Plate (talerz krzywikowy lub krzywka, a po Twojemu płyta sterująca), który jest połączony z Shaft Rotorem za pomocą Link Arm-a (ramię łączące, Twoje ramię 16:50).
Po środku tego wszystkiego masz Spring (tą długa sprężyna, która działa jako kontra dla Return Springa).
Pistony (tłoczki) są zamontowane w talerzu krzywikowym najczęściej w liczbie 6 lub 7 (zależnie od marki i modelu auta, w liczbie 7 najczęściej do busów, np. VW Crafter duży).
Twoje kamienie to tzw. Shoes (buciki - górny i dolny, różnią się średnicą i wysokością w setnych mm). One odpowiadają za swobodną pracę tłoczków.
Zawór regulacyjny, o którym mówisz, to tzw. DPS, w odpowiednich markach/modelach samochodów różnią się wyglądem, średnicą i odpowiada za to, jak to opisałeś.
Skrzynia korbowa, o której mówisz, jest to połączenie front housing-u z blokiem (między nimi jest uszczelka Front Gasket) i to jest główna część całej sprężarki.
Mówisz o uszczelkach, słusznie, jest wiele rodzajów, nie będę o nich pisał tu już i opisywał, bo to też temat - rzeka. :) To tyle, w skrócie.
Maszyny: obecnie pracuję, jako operator na ok 40 maszynach (ok 50 stanowisk), na których od A do Z, czyli od uzbrojenia czystego Shaft Rotora po same naklejenie naklejki znamionowej na housingu w jednej z fabryk produkującej kompresory do VAG, Renault/Nissan, GM, Peugeot, MAN itd.
Mógłbym napisać jeszcze bardzo dużo, ale myślę, że Ci to wystarczy. ;)
Pozdrawiam serdecznie Chris.
- Montują zawor żeby było energooszczędne a alternator coraz mocniejszy i wychodzi na to samo ale kity cisną że ekologia i mniej będzie palił biorąc to na chłopski rozum jak oprzesz się o łopatę to kopać raczej nie będzie
- Witam.a ja mam pytanie.może mi Pan pomoże.wymieniłem kompresor na nowy z racji że załączał się sie po jakichs 20 min po jego uruchomieniu.a mianowicie. Po jakich 30 40 minutach od uruchomienia przestaje wiać z nawiewów.mimo 3 kresek na pokretle climatronika.podniosłem maske samochodu a tam zauważyłem zamarznięte rurki klimatyzacji te grubsze.po wylaczeniu klimatyzacji przycisk Ekon. Nawet po 2 g jazdy wieje.co moze byc przyczyna??dziekuje za wszelka pomoc i pozdrawiam😀
- Ciekawe czy da się z takich kompresorów zrobić taki zwykły kompresor garażowy z butlą
- a jak kiedys ludzie jezdzili do Bulgarii maluchem w 3 osoby bez klimy ... :)
- Super. Dużo wiedzy.
- ♥️
- Niezły materiał
- Czy zacięcie się, bądź zabrudzenie zaworu mechanicznego sterującego kompresora, może skutkować tym, że instalacja klimatyzacji będzie zamarzać? Zamarza mi parownik, że przez niego nie przepływa powietrze. Gaz w porządku, olej również, wymieniony został skraplacz, osuszacz, dysza dławiąca nawet z całym przewodem. Pacjent Scenic 2ph1 1.6 16v 2006 rok
- LPG to najlepszy czynnik klimatyzacji. Znacznie wydajniejszy od nowego, a przy tym kilkadziesiąt razy tańszy i RÓWNIE łatwopalny 😁
- 21:55 A czy nic się nie stanie jak się zaślepi ten zawór i sprężarka będzie pracowała na pełnej wydajności?
- swietny material...nie mam auta ale lubie techniczne zagadnienia. Moja dziewczyna ma klime w oplu astrze ale nie zalacza sie komresor z twojego filmu to moze byc elektromagnes